Aktualności - Grafika ozdobna Aktualności - Grafika ozdobna

Zakończyliśmy trzyletni projekt ze środków PFRON “Uczymy samodzielności”

Zajęcia w ramach projektu „Uczymy samodzielności. Wsparcie młodzieży i dorosłych osób z autyzmem” realizowanego ze środków PFRON

Zajęcia w ramach projektu „Uczymy samodzielności. Wsparcie młodzieży i dorosłych osób z autyzmem” realizowanego ze środków PFRON

Fundacja Dom Autysty zakończyła realizację projektu „Uczymy samodzielności. Wsparcie młodzieży i dorosłych osób z autyzmem” ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Na trzyletni okres, czyli od 1 kwietnia 2022 r. do 31 marca 2025 r. przyznano nam kwotę  4.295.474,56zł dofinansowania.

Kiedy w 2022 roku podpisaliśmy z PFRON umowę (ZZO/000368/15/D) na realizację projektu „Uczymy samodzielności. Wsparcie młodzieży i dorosłych osób z autyzmem” naszym głównym celem było właśnie podniesienie poziomu samodzielności osób z autyzmem. Realizowaliśmy ten cel podczas zajęć dziennych i pobytów weekendowych. Uczestnikami projektu były 34 osoby z autyzmem w wieku od 17 do 36 lat, mieszkające w Poznaniu i gminach ościennych.

Wymagany wkład własny pokryliśmy ze środków własnych fundacji, pochodzących z 1,5 proc. podatku, przekazanego Fundacji Dom Autysty przez  podatników.

Na pierwszym miejscu samodzielność

W całym okresie realizacji projektu zajęcia dzienne odbywały się w trzech blokach: usamodzielnianie, przygotowanie prezawodowe, uspołecznianie. Pracowaliśmy przede wszystkim w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowań. Wszystkie formy wsparcia zgodne są z Indywidualnymi Planami Działań, przygotowanymi oddzielnie dla każdego uczestnika.

Największy blok stanowią zajęcia usamodzielniające – polegają głównie na treningu samoobsługi: utrzymywanie higieny, samodzielne ubieranie się itp. W ramach tej formy wsparcia trenujemy również: robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, nakrywanie i sprzątanie ze stołu, sprzątanie, robienie prania, ścielenie łóżek, prasowanie itp. Każda czynność dostosowana jest do możliwości danego uczestnika……

Zajęcia prezawodowe

W czasie dwugodzinnych sesji uczestnicy zajęć nabierali umiejętności prezawodowych, m.in. samodzielnego posługiwania się komputerem i drukarką w pracowni komputerowej, uprawiania ogródka i utrzymania terenu wokół Domu Autysty w ramach pracowni hortiterapeutycznej.  Ważnym i najbardziej ulubionym elementem były warsztaty kulinarne, podczas których uczestnicy samodzielnie przygotowywali posiłki, a także piekli ciasta, które podawane były w kawiarence dla rodziców uruchamianej raz w tygodniu w Domu Autysty. Ponadto uczestnicy wytwarzali książki do komunikacji alternatywnej, kartki świąteczne i okolicznościowe oraz świeczki ozdobne, mydła zapachowe, a w pracowni sitodruku – koszulki i torby z nadrukami. Odbywały się również zajęcia w pracowni krawieckiej, gdzie uczyliśmy krojenia materiałów, szycia na maszynie i wyrabiania ozdób z włóczki.

W procesie produkcji wszystkich przedmiotów udało się wyodrębnić cały szereg czynności, umożliwiających zaangażowanie wszystkich uczestników, także tych o niższych możliwościach intelektualnych czy manualnych.

Funkcjonowanie społeczne

Trening umiejętności społecznych skoncentrowany był przede wszystkim na niwelowaniu zachowań nieakceptowanych społecznie (niszczenie sprzętów, kompulsywne jedzenie i picie) i groźnych dla bezpieczeństwa uczestników (zachowania agresywne i autoagresywne). Uczestnicy w 2-3-osobowych grupach trenowali wspólne spędzanie wolnego czasu, m.in. poprzez słuchanie muzyki, wspólne muzykowanie, oglądanie filmów, gry planszowe, relaksację, aktywności fizyczne, rysowanie itp. Brali udział także w wycieczkach do parków, miejsc kultury i kawiarni czy restauracji. Celem tych wycieczek było również kształtowanie właściwych postaw w przestrzeni publicznej, tolerowanie obecności osób postronnych (np. w środkach komunikacji zbiorowej). Osoby komunikujące się werbalnie oraz o wyższym stopniu rozumienia mowy miały oddzielny blok TUS, przewidujący ćwiczenia z zakresu nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych.

Trening samodzielnego mieszkania

Pobyty weekendowe w Domu Autysty obejmowały usamodzielniające rutyny poranne i wieczorne oraz trening samodzielnego nocowania poza domem rodzinnym. Dużą część stanowiła też socjalizacja – korzystanie z oferty kulturalnej, bywanie w miejscach rekreacji i wypoczynku (parki, baseny, zoo, kręgle, kina, kawiarnie itp.).

Zespół terapeutów – trenerów samodzielności systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, merytoryczny nadzór nad terapią sprawuje doświadczona superwizorka. Działaliśmy w oparciu o Indywidualne Plany Działania – konkretnie sformułowane cele dla każdego uczestnika, postępy w realizacji których były na bieżąco notowane i analizowane przez zespół.

Przez te trzy lata z dotacji PFRON finansowaliśmy nie tylko wynagrodzenie terapeutów i kadry administracyjnej, ale także koszty materiałów do zajęć, materiałów administracyjnych i utrzymania placówki.

powrót